کد خبر: ۱۶۴۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۲۱ تير ۱۴۰۳
امام‌جمعه قیر و کارزین مطرح کرد: 

 حکمت امر به معروف و نهی از منکر

 طبق روایات اگر در فریضه امر به معروف و نهی از منکر کوتاهی کنیم ، اشرار و بدها بر شما مسلط می‌ گردد و دعایتان مستجاب نمی‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صداقت در گفتگو با خبرنگار فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، گفت: جلسات متعددی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر در مدارس و حوزه علمیه همچنین در اداره‌ها با افراد مختلف، از اقشار عامه و خاص مردم از جمله روحانیون و مسئولین برگزار و طی آن جلسات پرسش پاسش برپا شد که در ترویج این فریضه الهی مثمرثمر بوده است.
 
 امام‌جمعه قیر و کارزین اظهار کرد: در مسائل مختلف در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از جمله اعزام گروه برای حجاب و عفاف به شیراز، اجرای طرح دختران حاج‌قاسم، مسابقات قرآن با حضور نزدیک به هزار دانش‌آموز و برگزاری جلسات حلقه‌های صالحین اقداماتی انجام شد که به نوبه خود تأثیرگذار بوده است.
 
 وی بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یکی از فرائض و واجبات مسلم دین است و حکمت آن دلسوزی برای جامعه است، اهمیت امر به معروف و نهی از منکر به‌قدری است که امام حسین (ع) فرمود: شهادت من قیام من نهضت من به‌خاطر امر به معروف و نهی‌ازمنکر است و من می‌بینم که در جامعه اسلامی سنت‌ها از بین رفت، بدعت‌ها زنده شدند و من وظیفه دارم با آن مبارزه کنم.
 
 حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا صداقت تأکید کرد: حد امر به معروف و نهی از منکر تا جایی است که آن زمان که منکر آن‌قدر زیاد و خطرناک شد، یک شخصیتی مثل امام حسین (ع) هم می‌آید و جان خود را فدا می‌کند، اگر در این فریضه کوتاهی کنیم در روایت هم آمده است که اشرار و بدها بر شما مسلط می‌شوند، شما دعا می‌کنید و دعایتان مستجاب نمی‌شود.
 
 وی افزود: کوتاهی در این فریضه باعث می‌شود که ذائقه مردم به‌مرور تغییر کند، به‌طوری که بدی‌ها به‌عنوان خوب شناخته می‌شود و خوب‌ها به‌عنوان بد شناخته می‌شود؛ لذا در جامعه‌ای که عفت و پاک‌دامنی کم‌رنگ شد به‌مرور عفت و پاک‌دامنی جایگاه و معنایی پیدا نمی‌کند و وقتی ذائقه مردم تغییر کرد دیگر آمر به معروف و ناهی از منکر تبلیغ عفت و پاک‌دامنی هم کند این شخص مطرود است و کسی حرف او را قبول نمی‌کند.
 
 این مقام مسئول خاطرنشان کرد: وقتی حرام‌خواری در جامعه باب شد، شما هرچقدر هم حرام‌خواری را بد بدانی، خود شما را بد می‌دانند و اگر شعارهای خوب در جامعه تغییر و در اذهان عمومی جای خود را پیدا کند لطمه شدیدی به بدنه فرهنگی و اجتماعی جامعه وارد خواهد شد، لذا امام حسین (ع) برای اینکه ذائقه، فهم و گفتمان همچنین فرهنگ مردم را برگرداند آمد و شهید شد؛ برای اینکه جامعه را حفظ کند، ذائقه‌ها را درست کند، راه خطا رفته را به مسیر درست برگرداند جان خود را فدا کرد.
 
 وی مطرح کرد: در راستای این فریضه بسیار مهم، دولت و حاکمیت نیز باید به آمرین و ناهیان کمک کنند و حمایت کنند؛ از مسئولین و متدینین، بسیجیان همچنین روحانیون و هیئتی‌ها و همه باید عالمانه، حکیمانه و با برنامه دقیق و حساب شده و بروز پای‌کار بیایند.
 
 صداقت در پایان گفت: در این میان فضای مجازی در عصر ما ابعاد مختلف زندگی‌ها را دربرگرفته است، لذا مدیران و مسئولین باید بستری را فراهم کنند، پیام‌رسان‌های بومی با امکانات پیشرفته و عملکرد سریع در اختیار جامعه قرار دهند و فضای مجازی مدیریت شود، چرا که فرهنگ ما غنی است فرهنگ ما منطقی، حکیمانه و مطابق با فطرت است، هر کدام از ما به‌اندازه خود وظیفه داریم و نباید این فریضه را دست‌کم بگیریم.
 
 انتهای خبر/ 224224

نظرات بینندگان